SHOWROOM.

optiqa

optiqa

Brýlařské studio Ondřeje Viceny a Michala Pavláta, které jako první v České republice nabízí new old stock vintage brýle z celého světa, touto sbírkou se také inspirují při designu a výrobě vlastní brýlové kolekce. Studio spolupracuje se značkou Okula Nýrsko nebo s ateliéry Barrandov, také vyrábí jedinečné brýlové obruby na zakázku.


Čím vším se vlastně zabýváš?

V souvislosti s mým všeumělstvím je to tak, že jsem vystudoval umění a to mělo na můj život zásadní vliv. Studoval jsem obor Nová média a tedy měl jsem tím pádem umožněno proniknout trochu více do digitálního prostředí a do nástrojů, které formují dnešní svět, úplně v začátcích. Dělali jsme hodně věci skrze počítače a to mi zůstalo i doposud.

Kromě toho, že dělám brýle, pracuji i na kariéře výtvarného umělce a sice čas od času vystavuji v galeriích současného umění, šiju jim projekty na míru, skrze které nechávám vybublávat filosofii mého náhledu na svět. Beru to jako koření života, přičemž jsem rád, že díky mému zájmu o brýle se nemusím i jako výtvarný umělec živit.

V souvislosti s uměním a průnikem do digitálního světa jsem při studiu na AVU začal tvořit i hudbu pod mým příjmením VICENA. Bylo to také celkem zajímavé vyplutí do dříve neznámých vod. Koupil jsem si syntetizátor z 80. Let a skládal jsem si muziku bez hudebního vzdělání a not, jako když vyšíváš koberec. Za těch pár let jsem se svým cold wave laděným vystoupením odehrál několik koncertů s inspirativními lidmi, hráli mě i na radiu wave a díky zpěvu v angličtině jsem si zahrál i na Creepy Teepee festivale a předskakoval jsem newyorskou zpěvačku Ziembu.

V současnosti však hlavní síly upírám k přípravě výstavy o designu brýlí v Československu, která by měla proběhnout během září v Retromuzeu Cheb a část prezentace bude i na letošním Designbloku.

Hlavní umělecký směr

Myslím, že mě asi ze současného pohledu v umění uhranula digitálně vytvářená umělecká díla, čili hodně se má tvorba nyní podobá post-internetovým artefaktům. Zároveň tvořím myšlenkově vícevrstevnaté umění, které se podobá duchem hypertextu, mající v sobě určitou romantiku a doufám, že i vtip a přesah. Baví mě docela i propojování různých odkazů na historii v duchu postmoderny. No a hlavně ta digitalita.

Třeba na výstavě 4D kočár, která proběhla v Galerii Hlavního města Prahy jsem vystavoval v bývalé kočárovně Collorado Manfeldského paláce a celý koncept výstavy začínal textem.

“Budoucnost je nejistá. Od té doby, co se ohřály oceány, roztály ledovce a ptáci už nelétají do teplých krajin, musí každý z nás šetřit. Alespoň tedy v reálném světě: v dnešní rozšířené realitě je to jiné. Skřípění brzd, zvuk motoru v plných otáčkách, tisíce koní, my new kočár. Zero waste období života. Ty kontaktní čočky, který mám od včerejška v očích, mají mnohem lepší rozlišení než ten předchozí model. Uhlíková stopa výroby jednoho elektromobilu je minimální. Chtěl jsem pro svůj kočár jinej chrome, tak jsem si stáhnul dražší model. Samozřejmě to stálo víc kreditu: když se chceš ode všech odlišit, připlatíš si. Chtěl jsem Colloredo-Mansfeld 4D kočár.”

Na výstavě s názvem Inwald v pražské Meetfactory jsem zase pracoval s odkazem na sklárnu, která v budově v minulosti byla a posunul jsem ji do současnosti, jakoby existovala doposud a zachránila nás před ekologickou katastrofou tím, že budeme používat její skleněné lahve namísto plastových.

Výstava brýlí

Mám tady jednu anotaci, která to vše vystihuje „Brýle jsou v krajině bývalého Československa neprávem opomíjenou kapitolou designu a módy. Může za to zejména fakt, že byly dlouhou dobu považovány za korekční pomůcku, vadu, kterou je lepší skrývat a nehledat v ní krásu.

„Brejlařina“, jak byl u nás v minulosti obor spjatý s výrobou brýlových obrub nazýván, se tak stala zapomenutou etapou řemesla, o kterém toho bylo doposud zpracováno jen velmi málo.

Přesto existují rozsáhlé prameny, ze kterých je patrná tradice a kvalita československého návrhářství v odvětví oční optiky a to i v porovnání se světovou produkcí.

Jak tedy vypadaly tvary brýlí, které se vyvážely z tehdejšího Československa do celého světa a na jak vysoké úrovni byl brýlový design u nás, to v současnosti zůstává zcela neprobádaným územím.“

Tedy výstava a publikace, která ponese název Brejle a Okuliare, Design brýlí v Československu bude přesně o tomto, bude to veliké, doufejme i medializované, nechme se překvapit!

Obchod

Jsme sdílený projekt osmi českých designerů, doplněný o jednu maďarskou značku, fungující od roku 2015. Najdete u nás vše od oblečení, přes šperky, obuv, kabelky až po brýlové obroučky a bytový design. Podporujeme lokální tvorbu společně s kvalitou a šetrným přístupem k přírodě a okolí. Sídlíme v minimalistickém prostoru v centru Prahy na adrese Klimentská 3, kde je Vám k dispozici každý den přímo jeden z designerů, proto je zaručeno, že se Vám dostane té nejlepší a nejkvalitnější péče. 

Každé tři měsíce nabízíme prostor hostující značce, která u nás představí svou nejnovější kolekci a obohatí náš showroom o další zajímavý element. 

Adresa otevřít mapu

Klimentská 3

Praha 1

Telefon

+420 605 047 771

E-mail

showroomdot@gmail.com

Zodpovědná osoba

Zuzana Basterrech

Chelčického 14, Praha 3, 130 00

IČO 02081750 

Otevírací hodiny

Pondělí
Úterý
Středa
Čtvrtek
Pátek
Sobota
Neděle
.
11:00 - 19:00
11:00 - 19:00
11:00 - 19:00
11:00 - 19:00
11:00 - 19:00
11:00 - 19:00
11:00 - 19:00 (11. a 18. 12. 2022)

Chcete být informováni o našich VIP akcích a nových designérských projektech?